الخميس الموافق 13 - مايو - 2021م

سؤال وجواب حول الكمامه واهميتها وكيفيه تفادى خطورتها

سؤال وجواب حول الكمامه واهميتها وكيفيه تفادى خطورتها

 

كتب ايمن يوسف حمدان

 

فى إطار حرص الدكتور اسماعيل الحفناوى وكيل وزاره الصحه بالسويس على توعيه المواطنين للحفاظ على صحتهم ومنع انتشار فيروس كورونا المستجد قام الدكتور اسلام سيد مدير اداره مكافحه العدوى بالمديريه بتوضيح بعض الاسئله والتى قد يتسأل المواطنين عن اجابه لها وهى :-

هل في تحديثات من منظمات او جهات علمية دولية بخصوص ارتداء الماسكات، و هل في توصيات بأن ارتداء ماسكين يوفر حماية اكتر؟
طبقا لآخر تحديث بخصوص ارتداء الماسكات، بمركز التحكم و منع الامراض بأمريكا في آخر تحديث بخصوص الماسكات، فمن الممكن ارتداء ماسكين الأول ماسك طبي و ده ناحية الفم و الانف و الاخر ماسك قماش و ده بيكون ناحية الخارج،مع مراعاة ان الشخص يكون قادر على التنفس بشكل جيد عند ارتداء الماسكين و مراعاة أيضا الرؤية بشكل جيد و الهدف من ارتداء الماسك القماش على الماسك الطبي هو زيادة عدد الطبقات و زيادة أحكام الماسك الطبي على الوجه و بالتالي حماية الي حد ما اكتر من الميكروبات.

هل من الممكن ارتداء ماسكين جراحي فوق بعض، بدلا من ماسك جراحي و علية ماسك قماش؟
طبقا لتوصيات مركز التحكم في الامراض فيُنصح بعدم ارتداء ماسكين جراحي فوق بعض لان الماسك الطبي هيكون غير محكم على الوجه و هو غير مصمم للغرض ده و بالتالي مش هيوفر حماية اكتر و كذلك عدم ارتداء ماسك عالي الكفاءة KN95 و اي نوع آخر عليه.
ف مفيش اي جهة علمية وصت بإرتداء ماسكين جراحي او ماسك عالي الكفاءة و ماسك جراحي فوق بعض.

هل الماسك الطبي عند ارتداءه منفردا هيوفر حماية لمن يرتديه؟
بالتأكيد ارتداء ماسك طبي واحد هيكون له دور كبير في الحماية من العدوى و لكن بشرط ارتداء الماسك بشكل صحيح، لأن ارتداءه بشكل خاطئ و التعامل مع الماسك بشكل غير صحيح هيؤدي لعدم الحصول على الحماية المطلوبة.
فالماسك لازم يغطي الفم و الانف و تكون القطعة المعدنية ناحية الانف و تكون واخده شكل الانف و لازم يكون محكم على الوجه بدون وجود فتحات او أماكن لدخول الهواء جانبيه و من الممكن عمل اختبار بسيط بوضع اليدين على جانبي الماسك بعد الارتداء و التنفس بشكل قوي و احساس خروج هواء من جانبي الماسك ام لأ او خروج الهواء من ناحية الانف.

هل الماسك الجراحي وحده قادر على منع العدوى؟
ارتداء الماسك الجراحي هو إجراء واحد من ضمن الاجراءات الوقائية و الاحترازية و الماسك مش بديل للاجراءات الوقائية، فلازم نتبع الاحتياطات كلها و اولها و اهمها التباعد الإجتماعى و تطهير الايدي و غسلها و تطهير الاسطح و آداب العطس والسعال و التهوية الجيدة بالأماكن.

هل في توصيات أخرى بخصوص الماسكات؟
هو للأسف انتشر في الفترة الاخيرة أنواع من الماسكات بتكون غير مطابقة للمواصفات و الاشتراطات و مش بتوفر حماية و مش بيكون فيها طبقة الفلتر الداخلية، فلازم نختار و نجيب الماسك من مصدر موثوق و يكون بسعر مناسب لان الأنواع الرخيصة بتكون مش كويسة.
و آخر نقطة هي ان الماسكات الطبية تعتبر نفايات معدية و لازم نتخلص منها بعد الاستخدام بطريقة صحيحة و عدم رميها في الشوراع.
و الماسكات القماش لازم نهتم ب تنظيفها يوميا عشان ماتكونش مصدر للعدوي.

 التعليقات

 أخبار ذات صلة

[wysija_form id="1"]

جميع الحقوق محفوظة لجريدة البيان 2015

عدد زوار الموقع: 50232653
تصميم وتطوير