الخميس الموافق 09 - فبراير - 2023م

جدل على السوشيال ميديا بسبب امتحان الدراسات الإجتماعية للشهادة الإعدادية بالمنيا 

جدل على السوشيال ميديا بسبب امتحان الدراسات الإجتماعية للشهادة الإعدادية بالمنيا 

 محمد علي عبد المنعم 

شهدت امتحانات محافظة المنيا حالة من الجدل على صفحات التواصل الإجتماعي وبخاصة بعد نشر امتحان الدراسات الإجتماعية عقب انتهاء الوقت المحدد لها قانون.

وهو ما اثار حفيظة المهتمين واولياء الامور الذين صدموا فى ردود الافعال وبخاصة ان الاسئلة كانت تعجيزية للمعلمين على حد قولهم. 

في البداية، قالت سيدة نشرت “شيماء صلاح” قائلا: “كل سنه شكاوي من امتحان الدراسات للصف الثالث الاعدادي، لماذا التعقيد؟!،

طيب هيستفيد ايه اللى واضع الامتحان، كفايه المنهج طويل ومعقد، ورغم الشكاوي المتكرره من امتحانات الدراسات كل سنه ومازال التعقيد مستمر في امتحان الدراسات كل سنة.

                                                  

واشارت إيمان الاصمعى قائلا : يجب أن يحرم واضع هذا الامتحان من وضع اي امتحان للشهاده الاعداديه لانه شخص غير مسؤول يريد استعراض عضلات حتى أنه عاجز عن تنزيل نموذج اجابه. 

                                             

وقالت زوزو محمد، “حسبي الله ونعم الوكيل انا مش فاهمه ليه بس الفزلكه دي في وضع الامتحانات اسئله صعبه كلها هما عايزين ايه بالظبط من اول يوم والامتحانات في مستوي الطالب ال فوق ممتاز او الطالب العبقري ليه كدا مش يراعو تعب اولياء الامور والطلبه”.

                        

اما فاطمه الهواري فتقول “حسبي الله في توجيه الدراسات كل سنه كدا انتم ايه بس علشان تجيب امتحان ياريت حتى من بين السطور ولا مراعى الفروق الفرديه للطلبه لما الطالب المتفوق نازل يبكى. 

                                               

اما فرج جيد فيقول :أنا مدرس دراسات وبقولك اللي وضع الامتحان واحد بيعي دروس خصوصية وبيستعرض علي الطلبة بس معرفش اكثر من سؤال يحتمل اجابتين زي ١في الاختيار ورقم ١ في صح وخطأ وخليج غينيا المفروضة تتوزع واللي بيقول في اسئلة المستويات العليا في كتاب الامتحان انت بتعمل دعاية للكتاب”على حد تعبيره.

 

 التعليقات

 أخبار ذات صلة

[wysija_form id="1"]
إعلان خدماتي

جميع الحقوق محفوظة لجريدة البيان 2015

عدد زوار الموقع: 67596631
تصميم وتطوير