الثلاثاء الموافق 26 - سبتمبر - 2017م

طالب ثانوية عامة يحصل على20.5درجة فى اختبار العربى ولم يحضر!

طالب ثانوية عامة يحصل على20.5درجة فى اختبار العربى ولم يحضر!

تحقيق:نورا عمرو 

 

عقب الانتهاء من ماراثون الثانوية العامة بالنظام الحديث المسمى ب البوكليت وظهور نتائج الطلاب على مواقع الانترنت وقد أعلنت وزارة التربية والتعليم والتعليم الفنى، أن نسبة النجاح فى الثانوية العامة 72.4%.ا حصل” عمرو أشرف” الطالب بالصف الثالث الثانوى على عشرون ونصف درجة بمادة اللغة العربية رغم عدم حضوره الاختبار وهذا ما أدى إلى شكوك كبيرة  والطعن فى صحة النتيجة من قبل أولياء الأمور والطلاب وتداول الحديث عن الموضوع بشكل كبير على صفحات التواصل الاجتماعى وكتب الطالب على حسابه الشخصى على موقع التواصل الاجتماعى” فيس بوك” أكبر دليل إن النتيجة فيها غلط .. إني لاقيت نفسي جايب ٢٠ من ٨٠ في العربي و أنا أصلاً مدخلتش الإمتحان عشان سايبه للسنة الجاية .. و الفيزيا اللي مكنتش بذاكر غيرها طول السنة و مخلصها تسعين مرة و راجعت تلات تربع الإمتحان بعد ما خرجت جايب فيها ٣٥ من ٦٠ ‎.
ثم قام الطالب بتعديل المنشور وأوضح أنه قام بحضور الامتحان ولكن لم يكتب شىء سوى نقله للأسئلة مرة أخرى مكان الاجابات حيث قال تعديل : عشان بس اكون قولت كل حاجة بصراحة، انا دخلت الامتحان بس دخلته عشان كان لازم اخش العربي الأول عشان امتحن الدين بعده،بس اقسم بالله العظيم ما حليت حاجة انا نقلت نص الأسئلة زي ما هي فالورقة عشان المراقب كان كل شوية يجي يسألني فا عملت نفسي بحل و العربي الناس كلها عارفة ‎اني مأجله للسنة الجاية و ده رقم جلوسي عشان اللي عايز يتأكد يتأكد 305525.
وفى السياق ذاته قال الطالب للبيان: أنا حضرت العربي عشان أمتحن دين و كان ممنوع أدخل علي إمتحان الدين علي طول كان لازم أحضر العربي فا أنا أصلاً سايبه للسنة الجاية بس المراقب كان بيقلب في الورق   فكان لازم أكتب حاجة فكتبت نفس الأسئلة هي هي و أقسم بالله ما في سؤال واحد يديني درجة واحدة و بعدين أنا مشكلتي أنا و ناس كتير جداً المواد اللي إتظلمنا فيها  أنا المفروض مجبش أقل من ٥٠ في الفيزيا.
وعند سؤاله عن مطالبه قال:مش هقول عايز البلد تتغير و الكلام اللي زهقنا منه ده بس نفسي علي الأقل يبقي في عدل  أنا دلوقتي أقصي مطالبي إنهم يدوني علي الأقل ١٥ زيادة في الفيزيا لأن حرام فعلاً  أنا مكنتش بذاكر غيرها و الناس اللي تعرفني عارفة أنا تعبت فيها قد ايه  و كفاية إن لسه عندي سنة كمان.

 تعليقات الفيس بوك

 أخبار ذات صلة

[wysija_form id="1"]

انت لاتستخدم دايناميك سايدبار

جميع الحقوق محفوظة لجريدة البيان 2015

عدد زوار الموقع: 16961794
تصميم وتطوير